In opdracht van Thús Wonen heeft ABF ruim 700 woningen onderzocht.
Het afgelopen jaar heeft ABF weer een mooie opdracht uitgevoerd voor Thús Wonen. Zij is dé woningcorporatie voor Noordoost-Friesland. Met een ruim en gevarieerd aanbod van 6.500 woningen welke verhuurd of verkocht worden. Tevens realiseert Thús wonen ook vastgoedprojecten in de regio.
ABF heeft opdracht gekregen meer dan 700 woningen te onderzoeken. Hierbij stond risicobeperking t.o.v. onvoorzien asbest centraal. ABF heeft een plan van aanpak geschreven wat moet resulteren in minder aanvullende onderzoeken en een nauwkeuriger budgettering. Het succes hiervan is afhankelijk van of de locaties van de geplande onderhoudswerkzaamheden direct nader onderzocht konden worden middels destructief onderzoek. Een en ander in overleg en met toestemming van de bewoners natuurlijk.
Planmatig onderhoud
De woningen staan op de nominatie voor planmatig onderhoud, waarbij er onderscheid wordt gemaakt tussen groot onderhoud en onderhoud aan de buitenschil. Tijdens het groot onderhoud kunnen werkzaamheden zoals douche-, toilet- en/of keukenrenovaties worden uitgevoerd, tevens zijn energetische verbeteringen zoals vloer-, spouw- en /of dakisolatie niet uitgesloten. Het was aan ABF dan ook de taak om deze ruimtes zo volledig mogelijk in kaart te brengen en waar nodig destructief onderzoek uit te voeren. Uiteraard is dit alles gebeurd in goed overleg met de bewoners. En ABF is nog een stap verder gegaan afgelopen jaar door ook gelijk de eerste herstelwerkzaamheden uit te voeren.
Daarnaast gaat er onderhoud uitgevoerd worden aan de buitenschil van een groot gedeelte van de onderzochte woningen, denk hierbij bijvoorbeeld aan kozijn vervanging. Om deze reden heeft ABF spouwcontroles uitgevoerd.
Duidelijke communicatie
Voorafgaand aan de onderzoeken is er door Thús Wonen en ABF aandacht besteed aan de bewonerscommunicatie. De bewonersbrief informeert wat een asbestonderzoek zoal inhoudt. Aansluitend op de bewonersbrief werd een afspraak gemaakt met de bewoner. Tijdens dit contactmoment werd ook weer uitgelegd wat we precies kwamen doen. Tevens werd er op locatie door de inspecteur voorafgaand aan het onderzoek in een kort gesprek nogmaals verteld wat er ging gebeuren. Waren er nog vragen vanuit de bewoner dan werden deze uiteraard beantwoord. Door deze communicatie herhaaldelijk en duidelijk uit te voeren werd miscommunicatie voorkomen en de overlast voor de bewoners beperkt.
Al met al weer een mooie opdracht voor ABF!